II Всеукраїнський автотранспортний форум: діалог влади, перевізників та автопрому

Протягом чотирьох днів під Ялтою кипіло обговорення проблем автотранспортної галузі, в якому брали участь і представники влади, і перевізники, і автовиробники. На II Всеукраїнському автотранспортному форумі зібралися практично всі ключові фігури галузі, і кожен міг висловитися з найбільш актуальних тем. А їх було чимало.

II Всеукраїнський автотранспортний форум проходив 6-9 вересня в кримському селищі Гаспра, в парк-готелі « Марат ». Його організаторами виступили Мінінфраструктури, Всеукраїнська громадська організація «Всеукраїнська асоціація автомобільних перевізників » та Асоціація міжнародних автомобільних перевізників.

У перший день форуму провела своє засідання Рада ВГО «ВААП». Також відбувся круглий стіл, на якому обговорювали останній варіант законопроекту «Про перевезення на таксі». Відкрив його директор департаменту автомобільного транспорту Дмитро Пєтухов. До єдиної думки щодо перевезень на таксі прийти не вдалося, і це не дивно, враховуючи проблеми, що назріли в цій галузі. Дискусія з приводу законопроекту виступила своєрідним розігрівом для учасників форуму перед його офіційним відкриттям, яке відбулося наступного дня.

7 вересня в парк-готелі « Марат» стало по-справжньому багатолюдно. До офіційного старту форуму з’їхалися автовиробники, перевізники, автотранспортні експерти з усіх регіонів України. Прибутки і високі гості — перший заступник міністра інфраструктури Костянтин Єфименко, народний депутат, голова ВААП Ігор Шкіря, голова АсМАП Леонід Костюченко, керівництво Укртрансінспекції, регіональні керівники та інші представники влади.

На урочистому відкритті форуму Костянтин Єфименко не тільки привітав його учасників, а й розповів про своє бачення проблем автотранспортної галузі. Так, за його словами, Мінінфраструктури виступає за укрупнення перевізників, щоб забезпечити належне обслуговування пасажирів і більш ефективно боротися з нелегалами. За його словами, власники одного-двох автобусів не здатні навіть забезпечити їм нормальну стоянку : транспорт чекає наступного рейсу «у тещі на городі». Зазначимо, що більш конкретні пропозиції міністерства щодо укрупнення перевізників та підтримки вітчизняного автопрому прозвучали на форумі пізніше – на одному з круглих столів.

У свою чергу Ігор Шкіря на відкритті форуму наголосив на проблемі нелегальних перевезень. Він також підкреслив, що необхідно випускати в Україні конкурентоспроможні автобуси, які перевізники захочуть купувати. Ігор Шкіря заявив, що ВААП готова співпрацювати з вітчизняним автопромом, щоб спільно виробляти вітчизняні автобуси під замовлення асоціації. При цьому він підкреслив, що це не має шкодити українським перевізникам.

«Якщо у держави є бажання допомогти українським автовиробникам, дуже розраховуємо на те, що не будуть забуті вітчизняні автоперевізники, і будуть реалізовані компенсаційні програми», — зокрема заявив Ігор Шкіря.

За словами глави ВААП, гострим залишається і питання формування тарифів на проїзд. З одного боку, збори ростуть, а тарифи не підвищуються, з іншого боку їх зростання може викликати серйозне невдоволення у населення. Ігор Шкіря нагадав, що існує серйозна різниця в тарифах і зборах у різних регіонах, і заявив, що ВААП готова обговорювати врегулювання цього питання на всіх рівнях, у тому числі на найвищому.

Глава асоціації також висловив сподівання, що незабаром буде прийнято новий закон «Про автомобільний транспорт», проект якого був розроблений Кабміном. За його словами, це дозволить створити прийнятну законодавчу базу для здійснення автоперевезень у сучасних умовах.

Глава АсМАП Леонід Костюченко нагадав про болючу проблему якості українських доріг. За його словами, оновлення рухомого складу українських перевізників можливе лише за рахунок автобусів іноземного виробництва, оскільки вітчизняні аналоги поки не наблизилися до них за якістю. У той же час глава АсМАП підкреслив, що необхідно розвивати виробництво автобусів в Україні, оскільки вони обійдуться перевізникам на 20 % дешевше закордонних. До того ж, за його словами, розвиток вітчизняного автопрому дозволить створити нові робочі місця і дати додаткові кошти державному бюджету.

Дмитро Пєтухов, виступаючи на відкритті форуму, окрім вже озвучених проблем підкреслив важливість якісної підготовки водіїв, оскільки велика кількість аварій на українських дорогах відбувається саме з їх вини.

Підняв проблему безпеки на дорогах і голова бюджетного комітету Верховної Ради Автономної республіки Крим Віталій Нахлупін. За його даними, протягом курортного сезону по Криму щодня відбувається 10-12 ДТП, в інший час — 3-4 ДТП. Чиновник підкреслив, що половина аварій на кримських дорогах — вина водіїв-нелегалів. Він поскаржився на те, що останні фактично окупували галузь пасажирських перевезень в республіці, і запропонував боротися з ними за допомогою більш високих штрафів. За підрахунками Віталія Нахлупіна, за рік нелегальні перевізники платять штрафів на суму близько тисячі гривень. У той же час їхні доходи здатні покрити цю суму лише за два дні роботи.

Поскаржився на розгул нелегальних перевезень і глава Укртрансінспекції Євген Пронченко. За його даними, відомство видало з початку року понад 4 тис. ліцензій підприємствам, які займаються перевезенням пасажирів. З них Укртрансінспекції довелося анулювати майже половину — 1,8 тис. Загальна сума штрафів, зібраних з нелегалів, перевищує 6 млн грн.

Учасники форуму прийняли резолюцію, в якій звернулися до виконавчої влади з проханням прийняти Держпрограму розвитку автомобільного транспорту на період до 2005 року та Держпрограму розвитку автомобільних доріг на 2013-2015 роки. Вони також закликали владу забезпечити прозорість конкурсів на маршрутах, ввести адресні дотації пільговикам, прискорити модернізацію інфраструктури.

У рамках форуму відбулася низка круглих столів, присвячених актуальним проблемам автотранспортної галузі. Це і прийняття нових законів, і оновлення рухомого складу, і організаційні питання, які виникають у перевізників на місцях.

Регіональні автоперевізники скаржилися, зокрема, на величезний пакет документів, який їм доводиться погоджувати в різних інстанціях, щоб отримати дозвіл на перевезення пасажирів на маршрутах. У свою чергу представники Укртрансінспекції заявили, що з огляду на безпеку руху не можуть спростити видачу дозволів.

Деякі перевізники виступили з пропозиціями конфіскувати транспорт нелегалів. Укртрансінспекція відкрито заявила, що не може поки вдатися до таких заходів, оскільки з боку тіньових бізнесменів надходять погрози інспекторам аж до фізичної розправи. Найбільш проблемною областю щодо нелегальних перевезень залишається Сумщина. А Херсонська область показала істотний прогрес у боротьбі з нелегалами.

Неодноразово піднімалося на круглих столах і питання прозорості конкурсів у сфері пасажирських перевезень. Однак будь-яких конструктивних нових рішень ніхто запропонувати не зміг. У той же час прозвучала пропозиція на всі конкурси з міжобласних перевезень запрошувати представника ВААП. Асоціація поки не прийняла рішення з цього питання, але розглядає таку можливість.

Пропозиції сторін щодо поліпшення стану доріг були стандартними : зменшення вагових параметрів вантажного транспорту і збільшення штрафів за перевантаження. В даний момент розробляється законопроект, згідно з яким за перевищення маси вантажів до 7% лише збільшиться плата за користування дорогами, а за перевантаження більше 7% перевізникам доведеться платити серйозні штрафи. Їх сума може становити десятки тисяч гривень, при цьому на виплату буде даватися не більше 30 днів.

Ще одне питання по інфраструктурі згодилася вирішити АсМАП, яка бере участь у розробці нового проекту закону про рекламу. Асоціація має намір боротися із засиллям білбордів, розташованих уздовж доріг. Рекламні щити відволікають водіїв, що заважає безпеки руху і навіть може провокувати ДТП. Асоціація має намір запропонувати або збільшити відстань між рекламними щитами, або зовсім заборонити розміщувати їх уздовж українських доріг.

На одному з круглих столів Мінінфраструктури представило проект оновлення рухомого складу як комунальних підприємств — автобусних і тролейбусних парків, — так і приватників, які займаються пасажирськими перевезеннями. За даними відомства, лише 44 % українських автобусів відповідають вимогам безпеки, при цьому у 33,8% автобусів закінчився термін експлуатації. Для тролейбусів і трамваїв ця цифра просто катастрофічна — 81% «прострочених» одиниць. Також Мінінфраструктури бачить проблему в тому, що основна маса автобусів, що перевозять українців, малого класу. Їх частка становить 71 %, в той час як автобусів великої та дуже великої місткості разом не більше 5%. Велика кількість малого транспорту — це і пробки, і руйнування дорожнього покриття, вважають у міністерстві.

Представники вітчизняного автопрому поскаржилися, що українські перевізники не зацікавлені в покупці великих автобусів, і вони йдуть на експорт до Болгарії, Польщі, Угорщини і Румунії. Зі свого боку перевізники заявили, що великі машини витрачають багато пального, а стан українських доріг не дозволяє нормально перевозити на них пасажирів. Тому вони поки що більше зацікавлені в покупці автобусів малого класу, які вони назвали «ідеальними» для нинішніх доріг України. Особливо це стосується міських та приміських перевезень, в яких водіям доводиться долати затори і орієнтуватися на години пік.

Акцент у проекті міністерства з оновлення парку був зроблений на підтримку вітчизняного виробника, закупівлю автобусів більшої місткості, а також укрупнення підприємств, що займаються перевезенням, про необхідність якого раніше згадував Костянтин Єфименко. Так, міністерство пропонує запустити систему пільгового кредитування для перевізників, які мають не менш 10 автобусів, свої власні бази і маршрути, щоб вони закуповували українські автобуси. Зазначимо, що більшість членів ВААП відповідають цим вимогам.

У ході форуму відбулися загальні збори членів ВААП. На ньому були підведені підсумки роботи асоціації за рік і озвучені плани її подальшого розвитку. Глава ВААП Ігор Шкіря заявив, що організація має намір налагодити роботу у сфері міжнародних перевезень і активізувати роботу по вже існуючих напрямках. Він закликав представників регіонів активізувати роботу з міжнародних перевезень.

Ігор Шкіря відзначив успішний діалог між ВААП і Мінінфраструктури і заявив, що деякі громадські організації навіть висловили неприховану заздрість з приводу настільки успішної взаємодії.

Він також повідомив, що скоро відбудуться установчі збори Кримського відділення ВААП. Кримчанам організація має намір дати деякі послаблення у зв’язку з тим, що вони будуть працювати в автономній республіці.

За словами глави ВААП, форум пройшов успішно і був проведений на належному рівні. Ігор Шкіря повідомив, що асоціація домовилася з Мінінфраструктури та Кабміном проводити два великих автомобільних форуми на рік. Так, наступною весною подібний захід пройде в Києві. На ньому очікується присутність більшої кількості представників вищого керівництва країни. Другий — осінній — форум відбудеться, як і цього року, в Криму. Але його проведення планується ближче до кінця вересня.

В цілому обстановка на автотранспортному форумі була майже неформальною. Обговорення не були надто активними, та й збирали вони далеко не всіх присутніх. Так, на загальні збори ВААП зареєструвалися близько 400 членів організації, а прийшли трохи більш, ніж 250. Не краще справа йшла і з проведенням круглих столів, особливо під кінець форуму. У кулуарах учасники, в основному рядові перевізники, говорили, що захід де-факто не вирішує проблем: « ми просто зібралися поговорити». Від коментарів з приводу вражень про форум більшість з них відмовилося. А ті, що висловилися, були одностайні: дискусія дискусією, але обговорювати найскладніші питання автотранспортної галузі — ще не вирішувати їх. Тим більше, якщо мова йде не про глобальні завдання, а про реальні конфлікти і труднощі на місцях.

Позитивним моментом форуму стало чудове взаєморозуміння між Мінінфраструктури, ВААП та АсМАП, які продемонстрували досить схожі позиції з ключових питань автотранспортної галузі. З іншого боку, думки окремих перевізників не завжди збігалися з позицією держави і автовиробників. Консенсусу з деяких питань поки досягти не вдалося, але для цього одного форуму явно недостатньо. Радує те, що діалог між учасниками ринку автоперевезень триває, і сторони готові до подальшої співпраці. А II Всеукраінскій автотранспортний форум став одним з важливих етапів цього діалогу.

Дякуємо за участь в нашому заході компанії: Корпорацію «Богдан», ТОВ «Украинские мобильные технологии», компанію «РКС»,ТОВ «Техноопторг трейд», ТОВ «Шинная компания», ТОВ «Автек», ТОВ «Укршинторг».